Berkes-Bognár Nikolett

Berkes-Bognár Nikolett
Social Media Mentor és Socialight alapító

Több mint 6 éve foglalkozom marketinggel, ezen belül is a legnagyobb szerelem számomra a márka- és a közösségépítés. A Socialight keretein belül a célom, hogy minél több márkaépítőnek segítsek elkötelezett és aktív közösséget építeni, valamint megtanítani őket arra, hogyan kommunikálják a saját értékeiket, gondolataikat hitelesen és önazonosan. Hiszem, hogy a social media marketing lehet élvezetes is, ha elsajátítjuk a megfelelő gondolkodásmódot a kiskapuk keresése helyett. Ebben mutatok utat a kisvállalkozóknak a saját csatornáimon keresztül, valamint online kurzusok, tananyagok és a My Content Book segítségével.

Miért közösségépítésre fókuszálsz a marketingen belül?

Úgy gondolom, hogy egy aktív közösség a legjobb alapja a social median keresztüli márkaépítésnek és ezáltal az értékesítésnek. Ha van egy aktív bázisod, akik szeretik, amit csinálsz, szívesen reagálnak rá, ajánlják tovább, ezáltal sokkal könnyebb organikusan építkezni. Másrészt pedig szívügyem, hogy minél többeknek megmutassam, hogy a közösségi média egy klassz dolog és élvezni is lehet az erre való tartalomgyártást, ehhez pedig egy szuper közösségre is szükség van.

Te vagy social medián a tervezés királynője. Milyen tervezőkkel dolgozol napi szinten? 

Wow, köszönöm ezt a megtisztelő címet! 🙂 Napi szinten kettő tervezőt használok, kiegészítve az online lehetőségekkel (Google Calendarban időblokkolok, Notion-ben pedig a napi rutint vezetem). Az egyik egy határidőnapló, ami idén egy Jo&Judy darab. Ebben vezetem a napi teendőket és a heti legfontosabb célokat is átvezetem ide, illetve boldogságnaplóként is szolgál, mert minden nap felírom, hogy milyen jó dolog történt velem. Ezt nagyon klassz visszaolvasni a hónap értékelésénél. 🙂 A másik a saját tervezőm, a My Content Book, amiben lényegében minden vállalkozásomhoz és tartalomgyártáshoz kapcsolódó infót, teendőt, célt vezetek. Ebben hónap elején megtervezem a céljaimat, kiírom magamból a teendőket, átgondolom a social media tartalmakat, majd innen vezetem át a feladatokat a határidőnaplómba. Maga a tervező a szokáskövető résznél van állandóan kinyitva, mert minden este ide vezetem fel, hogy mivel sikerült haladnom.

Hogyan építed be a tervezést a rutinodba? 

Havi, heti és napi rutinom is van, amiből rendszerint nem engedek, különben elmarad és akkor borul a rendszer. Pedig a tervezés legalább annyira fontos, ha nem fontosabb, mint a “csinálás”! Tudom, hogy ha ennek megadom a kellő időt és teret, akkor nem marad el semmi, sokkal összeszedettebb lesz a hónapom, dinamikusabban haladok a céljaim felé és sokkal jobb eredményeket érek el.

A hónap első napján zárom le az előző hónapot és tervezem meg a következőt a My Content Book és a Yearpreneur segítségével. Minden hétfőt azzal kezdek, hogy értékelem a múlt heti célokat, felírom a sikereket, majd nekikezdek az aktuális hét megtervezésének: heti célok kijelölése és lebontása napi feladatokra, illetve átnézem, hogy mikor, hova, miről szeretnék kommunikálni. Ezeket mind átvezetem a határidőnaplómba és a Google Naptárba. Napi szinten pedig minden reggelt azzal kezdek, hogy megnézem, milyen találkozóim, eseményeim lesznek és milyen feladatokat terveztem be, esetleg újratervezek, ha szükséges.

Hogyan indult a My Content Book története? Hogyan kezdtél neki? Mik voltak a főbb szempontok? 

Imádok kézzel írni, papíron tervezni és a social media tartalmak tervezésénél is feljött bennem az igény, hogy szuper ez az excel, de én el tudnám ezt képzelni papíron is, egy összetettebb rendszer részeként. Ráadásul sok ügyfelem is azt jelezte vissza, hogy nem szeretnek excelt használni, szuper lenne helyette valami más. Először egy ingyenes letölthető egyszerűbb naptárral teszteltem a piacot, valamint az ügyfeleimnek is vittem belőle a konzultációkra és azt a visszajelzést kaptam, hogy szeretik ezt használni. Ezt követően született meg bennem a gondolat, hogy érdemes lenne valami komolyabbat is összerakni ebből.

Emellett még két dolog foglalkoztatott nagyon akkoriban: egyrészt a könyvírás gondolata, másrészt pedig szerettem volna valamilyen kézzel fogható terméket, hiszen imádom a szép füzeteket, könyveket, tervezőket és mindenféle ehhez kapcsolódó dolgot és nagyon vágytam arra, hogy a munkámnak legyen egy kézzel fogható gyümölcse is.

Valami olyat szerettem volna alkotni, ami még nincs itthon, egyedi és közben óriási segítség a márkaépítőknek, valamint kapcsolódik a küldetésemhez is: megmutatni, hogy a social media oldalak használata és az ezeken való márkaépítés lehet élvezetes is. Így összegyúrtam mindezt és megszületett a My Content Book, amiben megtervezheted a tartalmaidat, de mellette a teljes vállalkozásod fejlődését is kézben tarthatod, ugyanakkor tele van hasznos, általam írt fejezetekkel és letölthető extrákkal a folyamatos fejlődésért. Mindenképpen valami olyat szerettem volna megalkotni, ami hű társa a kisvállalkozóknak abban, hogy lépésről lépésre tudjanak haladni a céljaik felé, emellett pedig szemet gyönyörködtető is, hogy már attól megjöjjön az ember kedve a munkához, ha csak ránéz. 🙂 Továbbá célom, hogy ne csak egy újabb tervező legyen a gyűjteményben, ami a fiókban köt ki, hanem valóban kihasználják a márkaépítők a benne rejlő potenciált, ezért van egy klassz közösségünk is, a My Content Book Club, ahol nagyon aktívak a tagok, támogatják egymást és én is készülök rendszeres tartalmakkal az útontartásért.

Milyen akadályokon kellett átmenned a My Content Book sikeréhez?

A legnagyobb harcaim a nyomdákkal voltak. Nagyon nehéz volt olyat találnom, aki minden különleges kívánságomat teljesíteni tudja észszerű keretek között, ráadásul minőségi kivitelben. Arról nem is beszélve, hogy matricákat is megálmodtam a My Content Book-hoz, hogy még nagyobb élmény legyen a tervezés, de ezzel mintha valami nagyon extrát kértem volna az itthoni nyomdáktól. 2 év után lett meg az a nyomda, akinek sikerült megvalósítania az elképzelésemet.

Rengeteg csúszás volt a nyomdák miatt, így nem tudtam időben teljesíteni a szállítást egyik előértékesítéskor sem, ami rengeteg frusztrációt szült. Az első alkalommal ráadásul matricák nélkül kellett kiküldenem a csomagokat és én ruháztam be végül egy vágógépre, amivel legyártottam a szükséges mennyiséget itthon, a nappalinkban, heteken keresztül – ez több mint ezer ív matricát jelentett. Ez a csúszás miatti stresszen felül is elég idegörlő volt, mert a vágógépnek van egy erősebb zakatoló hangja, szó szerint az idegeimre ment egy idő után. 🙂

Őszintén szólva, a nyomdás őrület és ebből adódó késés mellett minden más feladat így utólag egyszerűnek tűnik és azt mondhatom, gyerekjáték volt. 🙂

Ha 3 tanácsot adhatnál márkatulajdonosoknak, mik lennének azok?

Merjék megmutatni önmagukat, mert eszméletlenül fontos a márkaépítésben, hogy legyen egy arc, egy személyiség a név mögött, akihez kapcsolódni tudnak. Merjenek megnyílni, mesélni a gondolataikról, tapasztalataikról, vigyenek érzelmeket a kommunikációjukba, mert ezek a legerősebb fegyverek.

Legyenek kitartóak, aktívak és következetesek. Dolgozzanak azon, hogy miben hisznek, mi a küldetésük, milyen értékeket képviselnek és ezek mentén gyártsanak tartalmakat is. A márkaépítés nem egy sprint, sokkal inkább egy maraton. Megéri kitartóan edzeni rá, mert hosszú távon meg fog térülni a befektetett munka, még ha ez az első néhány hónapban alig látszik.

Keressék meg azt, hogy miben egyediek, mi az ő szuperképességük, mitől más az ő termékük, szolgáltatásuk, mint a többi piacon lévő. Soha ne másoljanak másokat, hanem vigyenek bele saját magukból egy darabot és gyúrják addig, amíg valami különleges nem lesz belőle. Mindenkiben óriási potenciál van, csupán szabadon kell engednie a fantáziáját, beletenni az energiát és megalkotni a saját, egyedi módszerét, belevinni azt a pluszt a termékébe és ezt a piac meg fogja hálálni! Erre viszont nem szabad sajnálni az időt.

Ezeket a pontokat egyébként össze is szedtem korábban egy posztban és részletesebben kifejtettem, mely az Instagram Szentháromság nevet kapta. Márkaépítőknek érdemes elolvasniuk ezt a verziót is: https://www.instagram.com/p/CAdrxdMhCVc/?igshid=12d37pmy4r988

Milyen alapértékek mentén vezeted a vállalkozásod?

Hitelesség, transzparencia, alázat, tudásmegosztás, értékadás: Mind szakmailag és mind emberileg csak olyan infókat osztok meg, amiben maximálisan hiszek és csak olyat adok ki a kezemből, ami valódi minőséget képvisel. Igyekszem megmutatni az igazi vállalkozói mindennapokat, a nehézségekkel, akadályokkal együtt, nem csak a jót és a sikereket. Fontos számomra, hogy mindezt a lehető legnagyobb szeretettel, kedvességgel tegyem, támogatva a márkaépítő kisvállalkozókat az útjukon. A tudásmegosztásban hiszek, abban, hogy amit beleteszünk egy közösségbe, az visszaáramlik előbb-utóbb hozzánk is.

Ha újrakezdhetnéd a vállalkozásod, mit csinálnál másképpen?

Sokkal többet pihennék, előre tervezetten, viszont amikor dolgozom, akkor sokkal fókuszáltabb lennék. Sajnos három kiégés, illetve ahhoz nagyon közeli állapot kellett hozzá, hogy végre tanuljak belőle és ezt tegyem az első helyre. Nem lehet állandóan pörögni, ellensúlyozni kell például a masszív kampányidőszakokat egy nagyobb pihenéssel, hogy legyen miből visszatölteni.

Nemrég értettem meg, hogy előre tervezni is mennyire fontos és nem csak pár héttel, ahogy eddig csináltam, hanem akár hónapokkal előre is, még akkor is, ha bizonytalan a helyzet, mert ez irányt ad annak, hogy mivel foglalkozzak, mibe fektessem az energiámat vállalkozás szinten. Tudnom kell kijelölni a fő célomat, hogy a megfelelő döntéseket tudjam meghozni.

Az elmúlt pár hét legnagyobb tanulsága pedig az volt, hogy már jóval előbb elkezdhettem volna kiépíteni egy automatizált rendszert, hogy nagyobb bázisból dolgozhassak a kampányaim során, ezáltal azok még sikeresebbek legyenek. Így sem panaszkodom, hiszen organikusan kelt el minden termékem és szolgáltatásom eddig, de látom, hogy hol lehetne ezt még sokkal okosabban csinálni.

Miért csatlakoztál a GoalDiggers közösséghez? 

Azt tapasztaltam, hogy jelenleg hiánypótló egy olyan női közösség, melynek tagjai hasonszőrű vállalkozók, nagyobb tapasztalattal, rendszeres mastermindokkal, programokkal, találkozókkal. Nekem is nagy igényem volt egy ilyen közösségre. Azonnal felcsillant a szemem, amikor megláttam, hogy ezt megvalósítottátok és a mögötte lévő rendszer is nagyon szimpatikus volt már első pillantásra, így elég gyorsan eldöntöttem, hogy szeretnék ennek a közösségnek a tagja lenni, még az érkező kisbabám ellenére is, aki egy kicsit máshogy alakítja majd a vállalkozásomat és a mindennapjaimat. 🙂 Fontosnak tartom azt is, hogy jó networking hálózata legyen egy vállalkozónak és úgy gondolom, hogy itt csodanőket ismerhetek meg, akik hozzám hasonlóan szeretnének nyomot hagyni a világban és tenni a céljaikért, úgyhogy örülök, hogy közétek tartozhatom! 🙂

Szeretnél te is GoalDiggers tag lenni?